Snurken: Hoe komt het en wat doe je ertegen?

januari 15, 2019

Uit eerder onderzoek van Bedden.nl is gebleken dat snurken één van de meest voorkomende irritaties in de slaapkamer is. Naar schatting snurkt één op de vijf mannen en één op de tien vrouwen. Dit is een relatief groot aantal onder de Nederlandse bevolking. Om die reden zetten zoeken wij in deze blog alles uit over snurken!

Wat veroorzaakt snurken?

Snurken wordt veroorzaakt door de tong die ontspant en in de keel zakt. Hierdoor wordt de luchtweg vernauwd, waardoor ademen moeilijker wordt. De tong, wanden van de keelholte en de huig gaan trillen en door de versmalling in de luchtweg ontstaat er een zagend geluid.

Welke type snurkers zijn er?

De ene snurker is de andere niet. Iedereen heeft zijn eigen slaapgewoontes en daardoor ook eigen snurkgewoontes. Toch zijn er een aantal typen snurkers te onderscheiden.

1. De Neussnurker

Een neussnurker snurkt wanneer hij of zij geen adem kan halen door zijn of haar neus. Dit wordt vaak veroorzaakt door een verkoudheid of een allergie. Doordat er geen zuurstof door de neus binnenkomt, is de persoon in kwestie gedwongen om door zijn of haar mond te ademen. De ademhaling trilt vervolgens tegen de achterkant van de (zachte) keelwand waardoor het geluid ontstaat.

2. De Open Mond Snurker/ Rug snurker

De open mond snurker slaapt veelal op de rug, met zijn of haar mond opengesperd. Mogelijk heeft dit type snurker dikker weefsel achterin de keel. Dit trilt sneller dan normaal en veroorzaakt het snurk geluid. Daarnaast zakt de tong door ontspanning achterin de keel, waardoor de holtes versmald worden en het geluid versterkt wordt.

3. De Mond Dicht Snurker

Wanneer je met je mond dicht snurkt, komt de trilling die het geluid veroorzaakt nog steeds achteruit je keel, maar ook uit je neusholte. Zoals je misschien weet zijn je keel en neus verbonden door een keel-neusholte. Wanneer je inademt door je neus, komt de zuurstof alsnog langs het weefsel achterin je keel, dat gaat trillen. Dit verklaart waarom het effect en het geluid hetzelfde zijn.

Hoe kun je snurken voorkomen?

Snurken kan voorkomen worden door te zorgen dat de luchtweg open genoeg blijft. Hiermee worden de trillingen voorkomen en zul je beter vrij adem kunnen halen. Dit is waarschijnlijk makkelijker gezegd dan gedaan, want hoe zorg je dat je luchtwegen goed open zijn? Hieronder geven we 10 tips die bijdragen aan het voorkomen van snurken.

1. Neem een goeie slaaphouding aan

Snurken wordt vaak veroorzaakt doordat men op de rug ligt en de keel gedeeltelijk wordt geblokkeerd. Een oplossing is daarom op de buik of zij slapen, maar sommige mensen draaien tijdens het slapen automatisch op hun rug. Voor deze mensen zijn er positioneringskussens, ook wel anti snurk kussens. Deze zorgen ervoor dat het hoofd zo gekanteld wordt dat de keelholte vrij blijft om adem te halen. Een andere tip om te voorkomen dat jij of je partner op zijn of haar rug gaat liggen, is een tennisbal in de achterkant van je pyjama-shirt naaien, waardoor op je rug liggen erg onprettig wordt.

2. Eet gezond en vermijd overgewicht

Ben je uit vorm, of zwaarlijvig? Dan is de kans groter dat je snurkt. Bij overgewicht ontstaat er namelijk ook vet rond de keel. De luchtwegen worden hierdoor versmalt, waardoor ademen moeizamer wordt. Vooral met slapen wanneer de spieren in de keel zich ontspannen, wordt de toegang van lucht geblokkeerd. Herken je jezelf hierin? Zorg dan dat je gezond eet en genoeg beweegt! Dit scheelt je partner waarschijnlijk slapeloze nachten.

3. Drink geen of weinig alcohol

Alcohol heeft een verdovende werking. Dit maakt dat door alcohol de spieren in je keel zodanig ontspannen dat ze je luchtweg versmallen. Normaal wordt je luchtweg door je actieve spieren opengehouden, maar bij gebruik van alcohol dus niet. Een voordeel is wel dat je door alcohol vaak dieper in slaap raakt en dus minder snel wakker wordt van je eigen gesnurk.

4. Gebruik neusspray bij verkoudheid of allergie

Wanneer je verkouden of allergisch bent blokkeert de zuurstoftoegang door je neus. Dit komt omdat de slijmvliezen in de keel- en neusholte dikker worden. Dit betekent dat je automatisch overgaat op ademhaling door je mond. Dit veroorzaakt de eerdergenoemde trillingen achterin de keel. Een neusspray zorgt dat de luchtwegen verder opengaan, waardoor de zuurstofstroom weer eenvoudiger wordt gemaakt. Er bestaan speciale anti-snurk neussprays die een extra lange werking hebben, waardoor je de hele nacht door snurk vrij kunt blijven.

5. Niet roken

Roken heeft een soortgelijk effect als alcohol. Roken veroorzaakt zwellingen en verdikkingen van de slijmvliezen in de luchtwegen. Dit wordt echter niet veroorzaakt doordat de spieren ontspannen, maar door kleine ontstekingen. De rook irriteert de luchtwegen, waardoor deze reageren door op te zwellen. Minder roken is dus minder snurken.

6. Gebruik anti snurk producten

Er zijn verschillende anti snurk producten op de markt die elk hun eigen werking hebben. Eerder in dit artikel hebben we al het anti snurk kussen opgenoemd. Naast het gebruik van een kussen die uw hoofd zo positioneert dat de luchtwegen openblijven is er de speciale anti snurk beugel, een anti snurk armband, anti snurk pleisters, een anti snurk hoofdband, een tongstabilisator en een pieper die afgaat wanneer je snurkt, zodat je van positie kunt veranderen. Voor de verschillende soorten snurken zijn er verschillende soorten producten. Informeer hiernaar in de (web)winkel.

7. Geen zware maaltijd vlak voor het slapengaan

Dit leidt namelijk ook tot snurken. Ook eten met veel suiker of vet vallen onder deze noemer. De spijsvertering staat indirect in relatie tot slaapproblemen en snurken. Een handje noten of dergelijke is geen probleem voor het slapengaan, maar een vette pizza wel.

8. Kruiden (thee) voor het slapengaan

Verschillende kruiden hebben als werking dat de luchtwegen of longen opengaan. Dit helpt dus ook bij snurken. Hier een rijtje van de beste kruiden die je kan gebruiken om snurken tegen te gaan.

  • Stomen met pepermuntolie: verlicht opstopping in neus en borst
  • Stomen met groene munt en fenegriek: verlicht problemen met de spijsvertering
  • Gorgelen met zout en baking soda: zuivert en verwijdert stof en slijmdeeltjes
  • Stomen met eucalyptus: verlicht verkoudheid
  • Honing: verzacht zwellingen in de keel
  • Vitamine C: zorgt voor een sterker immuunsysteem en voorkomt verkoudheid
  • Olijfolie: versoepelt en verzacht de keel

9. Luchtbevochtiger/ geen droge lucht

Wanneer je snurkt, is een luchtbevochtiger in sommige gevallen ook een oplossing. Door een droge lucht raken de cellen in je keel geïrriteerd. De irritaties zorgen weer voor zwellingen en de zwellingen veroorzaken weer het zagende geluid. Te vochtig is echter ook niet goed, dus probeer hier een balans in te vinden.

10. Keel en tongoefeningen

Zoals bijna elke spier in het lichaam, kunnen de spieren in de mond en keel ook getraind worden. Wij zetten hier een aantal oefeningen op een rijtje:

    1. Zorg ervoor dat je tijdens het eten aan beide kanten kauwt en dat je tijdens het slikken je tong tegen je gehemelte aanduwt.
    2. Duw je tong tegen je gehemelte aan en probeer te zuigen. Probeer 20 keer te slikken tijdens deze oefening
    3. Begin met je tong tegen de achterkant van je voortanden en rol deze langzaam over je gehemelte naar achter. Doet dit 20 keer.
    4. Steek je tong uit je mond. Beweeg deze naar boven, naar beneden, naar link en naar rechts. Herhaal alle kanten 10 keer.
    5. Slik zo langzaam als je kan. Probeer je keel daarbij aangespannen te houden. Doe dit 10 keer.

Hopelijk is dit waardevolle informatie voor jou en zul je weer lekker geluidloos slapen!

Bronnen:

  • Alcoholondercontrole.nl
  • Optimalegezondheid.com
  • Snurken.nu
  • Slaapinfo.nl
  • mens-engezondheid.infonu.nl
  • mrantisnurk.nl
  • Afbeelding: Alamy