Slaaptips

Goed slapen is uiterst belangrijk voor uw gezondheid. Heeft uw slaapproblemen dan kunt u onderstaande slaaptips doorlezen voor een betere nachtrust. Een kleine verandering in uw slaapgewoontes kan grote gevolgen hebben. Dus mocht u te kampen hebben met slaapproblemen, dan raden wij u aan om onderstaande slaaptips uit te proberen.

Goede slaapgewoontes voor een gezonde nachtrust

  • Slaaproutine. Bouw zoveel mogelijk een vast slaapritme op door op vaste tijden naar bed te gaan en op vaste tijden weer op te staan. Houd uw vaste slaaptijden van minimaal 8 uur zoveel mogelijk aan, bij voorkeur ook in het weekend. Een vast slaapritme kan echt wonderen voor je doen!
  • Zorg dat u voldoende tijd neemt om te slapen. U heeft minimaal acht uur slaap nodig. Wanneer u bijvoorbeeld om zes uur in de ochtend op moet staan, ga dan niet pas rond 24uur naar bed, want dan komt u dus slaap te kort. Een regelmatig slaaptekort kan tot slaapproblemen leiden.
  • Zorg dat je niet te lang in bed ligt. Het kan zijn dat jouw slaapbehoefte minder is dan je misschien denkt. Lig je vaak wakker in uw bed, probeer dan eens wat minder te slapen. Wanneer je overdag geen problemen ondervindt van het feit dat je minder tijd in bed doorbrengt, heb je de voor jou geldende slaaptijd gevonden.
  • Slaap niet tussendoor. In andere landen is het wellicht een standaard. Maar wanneer u problemen met slapen hebt, dan raden wij u aan om geen middagdutje te doen of bijvoorbeeld na het eten ’s avonds op de bank in slaap vallen.

Voor u slapen gaat

  • Probeer zoveel mogelijk een vaste routine op te bouwen voor dat u gaat slapen. Dan kunt u denken aan het lezen van een boek of een wandeling met de hond. 
  • Op deze manier bouwt uw geest een routine/ritme op waarbij u went aan het feit dat deze routine betekent dat u daarna gaat slapen.
  • Ontspan u zoveel mogelijk voor u gaat slapen. Wij raden u aan het laatste half uur of uur voordat u naar bed gaat geen inspannende (fysiek of emotioneel) dingen te doen. 
  • Zorg er voor dat u een uur voor dat u gaat slapen in een ruimte bent zonder al te fel licht. In een schemerige kamer met niet al te fel licht zal uw lichaam zich voorbereiden op uw slaap met het aanmaken van een slaaphormoon genaamd Melatonine.

Slaapruimte

Een goede slaapruimte en een goed bed kunnen bepalend zijn in het voorkomen of oplossen van slaapproblemen.

  • Donkere slaapkamer. Zorg er voor dat uw slaapkamer zo donker mogelijk is. Ieder lampje of licht van buitenaf kan uw slaap negatief beïnvloeden. 
  • Geen straling in uw slaapkamer. Hoewel niet 100% bewezen, raden sommige slaaponderzoekers u aan uw elektronische apparaten zoals telefoons, laptops, televisies etc volledig af te sluiten. 
  • Zorg voor een goede kamertemperatuur van uw slaapkamer. Een koele en frisse slaapkamer een temperatuur van 15-18 graden is beter om in te slapen. 
  • Frisse lucht. Wellicht zorgt (vooral tijdens de zomer) een open raam voor de benodigde frisse lucht, zolang het maar niet de stilte negatief beinvloedt. 
  • Gedempt licht. Wij raden u aan te zorgen voor gedempt licht in uw slaapkamer waarbij geldt: hoe minder licht hoe beter. 
  • Uw slaapkamer is geen werkkamer. Vermijdt TV, PC, laptop en andere werkgerelateerde spullen in uw slaapkamer. Gebruik uw slaapkamer om in te slapen en niet als kantoor. 
  • Een goed matras. Een goed kwalitatief matras en kussen en een passend dekbed zijn een van de meest bepalende factoren voor een goede nachtrust. Een matras heeft ongeveer een levensduur van maximaal 10 jaar. Zorg er voor dat u een matras heeft die bij slaapgewoonten past. Voor meer informatie raden wij u aan om onze matrassen sectie eens te bekijken.
  • Goed dekbed. Een te kort, te smal of te koel of warm dekbed kan uw slaap negatief beïnvloeden. Bezoek onze dekbedden sectie met ons uitgebreide assortiment en kies een dekbed dat bij uw persoonlijke situatie past. 
  • Een lekker comfortabel kussen. Dit kan ook een persoonlijke kwestie zijn. De ene persoon vindt een hard stug kussen lekker om op te slapen, de andere persoon vindt een zacht kussen prettiger. Zorg in ieder geval dat u de juiste slaaphouding heeft en dat uw kussen uw hoofd en nek voldoende ondersteunt. Bekijk ons uitgebreide assortiment van hoofdkussens online.

Activiteiten tijdens de dag voor een betere nachtrust

  • Zorg voor voldoende lichamelijke inspanning. 
  • Zorg ervoor dat u overdag voldoende daglicht krijgt om uw biologische klok beter af te stemmen. 
  • Roken kan zorgen voor slaapproblemen. Roken is in principe een stimulerend middel en dit kan de slaap negatief beïnvloeden. 
  • Drink niet te veel alcohol. Alcohol kan u in eerste instantie sneller in slaap brengen maar op de lange termijn kan het uw slaapritme verstoren.

Activiteiten tijdens de nacht voor een betere nachtrust

  • Ontspant u zich zoveel mogelijk. Eventueel door middel van diverse ontspanningsmogelijkheden. 
  • Let op uw ademhaling. Adem bewust in en uit en soms kan het tellen van uw in- en uitademing een rustgevend effect hebben. 
  • Wanneer vervelende gedachten zich opdringen, blij er dan niet over piekeren. Probeer deze gedachten te overschrijven met fijne gedachten.
 

Een ogenblik geduld a.u.b.